deel 4 Het kleine huis, De grote hoeve

Het Kleine Huis in het Grote Bos - Het Kleine Huis op de Prairie - Het Kleine Huis aan de Rivier - De Grote Hoeve - Aan het Zilvermeer - De Lange Winter - Stad op de Prairie - Een Huis voor Laura - De Vier Prairiejaren - Onderweg - Het Kleine Huis Kookboek
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 4 Het kleine huis, De grote hoeve

Bericht door Halfpint » 29-04-2011 19:17

"In de tijd dat Laura en Mary op de uitgestrekte prairie wonen, leeft Almanzo Wilder met zijn broer en zusjes op de grote boerderij van zijn vader in het Noorden. Hij houdt veel meer van het boerenwerk dan van naar school gaan en als het even kan blijft hij thuis om zijn vader te helpen. Als hij tien jaar is, mag hij zijn eigen ossenspan africhten, maar de ossen doen soms heel anders dan hij wil! Het liefste zou Almanzo bij de paarden willen helpen, maar daarvoor vindt zijn vader hem nog te klein. Hij doet daarom vreselijk zijn best om gauw groot te worden en eet elke dag een heleboel. Het wonderlijke is dat zijn varkentje door veel eten wel groot wordt, maar dat het bij hem niet erg helpt. Misschien krijgt Almanzo ook nog wel eens zijn eigen paard; dan kan hij zelf later ook boer worden net als zijn vader en grootvader..."

Dit staat op de achterkant van deel 4 van de serie Het Kleine Huis, het boek heet Het Kleine Huis, de Grote Hoeve.
Heb jij dit deel ook gelezen? En wat vind jij ervan?


Afbeelding

(wijziging door Rose: plaatje veranderd)
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 03-10-2011 16:30

Wie denkt dat vroeger alles beter en mooier was komt gelijk bij het begin van het lezen van dit boek wel tot andere gedachten.
Het was 1866 zo ongeveer en Almanzo gaat voor het eerst naar school.
Op die school was het elk jaar de gewoonte dat een paar van de oudste jongens een schoolmeester flink af gingen rossen in de hoop dat die meester vertrok en de school dan ging sluiten.
Eén keer was het zelfs zo erg dan een meester is doodgeslagen.
Almanzo vindt dit vreselijk en vraagt aan zijn vader of hier niets aan te doen is, zijn vaders antwoordt was: nee jongen, elke meester die hier op school komt weet dat dit kan gebeuren en moet dus maar zijn mannetje staan, voor hij kwam heeft het schoolbestuur hem hier over ingelicht.
Gelukkig is de schoolmeester van Almanzo in die tijd slim en voorbereid en slaat de oudste jongens met een ossenzweep van zich af, ze druipen af en zijn bang voor de meester.
Dit zou je toch niet verwachten van die tijd, meestal was het andersom en waren het de kinderen die door de leiding werd geslagen en soms ook mishandeld, en ouders durfden vaak niet eens te reageren, het kind zou het wel verdiend hebben werd vaak gezegd. :shock:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 03-05-2012 14:00

Wat me nu eigenlijk pas opvalt: In dit boek neemt Laura Ingalls Wilder het ook niet zo nauw met de leeftijden.
Op de allereerste bladzijde vertelt zij dat Almanzo, Alice, Eliza Jane en Royal gezamenlijk naar hun one-room-school lopen. Echter, Royal scheelt in het echt 10 jaar met Almanzo en Eliza Jane 7 jaar. Dus ten tijde dat Almanzo 9 was en naar school ging waren zij respectievelijk 19 en 16 jaar.
Ik heb gelezen dat de kinderen toen tot hun 16e naar school gingen (mits zij geen universitaire studie of zo gingen volgen), dus ik denk dat Royal en Eliza Jane toen al lang op de boerderij hielpen en niet meer, zoals in het boek staat, naar school gingen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 03-05-2012 16:02

Idd kom je door de hele boekenserie het gegoogel met leeftijden tegen!
Net zoals het gegoogel met mensen zeg maar. In dit deel is natuurlijk Almanzo's zus Laura de grote afwezige. Laura Ingalls dacht dat het te ingewikkeld voor de kinderen zou zijn, 2 Laura's; dus is ze maar helemaal weggelaten.
dat met die leeftijden vind ik altijd zo duidelijk uitkomen op de dag dat vader en moeder Wilder weggaan. Als de kinderen echt zo jong zijn als ze in het boek overkomen, dan vraag ik mij af of ze wel alleen gelaten werden, met de echte leeftijden in het achterhoofd klinkt dat allemaal al weer veel logischer, ook als je kijkt naar wat er gebeurt is.
De boeken zijn gewoon duidelijk geromantiseerd.

Overigens vind ik De Grote Hoeve niet zo'n duidelijk voorbeeld van het alledaagse leven van toen. Want laten we wel zijn, de mensen op De Grote Hoeve hebben het behoorlijk goed qua geld, woning, werk en omastandigheden. De "gewone" arbeider had het in die tijd niet zo goed.

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 03-05-2012 18:05

De Grote Hoeve viel in die tijd denk ik beslist onder het begrip van een grote boerenhofstede, daar was Pa Ingalls bij vergeleken maar een keuterboertje.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-05-2012 10:44

Jane schreef:De Grote Hoeve viel in die tijd denk ik beslist onder het begrip van een grote boerenhofstede, daar was Pa Ingalls bij vergeleken maar een keuterboertje.
Over "keuterboertje" moeten we echter niet te licht denken hoor, jongens. Pa had zowel in Wisconsin als in Dakota land verkregen via The homestead act, waardoor iedere ingezete recht op "160 acres" land verkreeg indien hij hier 5 jaar woonde, het land bebouwde, een huis plaatste en een put groef.
Deze 160 acres is echter wel 65 hectare, wat 120 voetbalvelden inhoudt!
Ontzettend veel land voor één man om te bewerken.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 10-05-2012 12:19

Ja, ik wist dat het veel was. 120 voetbalvelden is wel extreem veel! Dat hem dat gelukt is vind ik best knap! Maar toch zal Pa minder land gehad hebben dan de vader van Almanzo, tenminste dat lijkt altijd wel zo !

Gast

Bericht door Gast » 10-05-2012 13:15

Een claim is idd best veel land. Maar vergeet niet dat niet al dat land bewerkt wordt! Er gaat immers een groot stuk af voor het huis, de stallen, de put ed. En ontzettend veel land werd niet bewerkt maar gebruikt als hooiland, want waar moest het vee anders van eten?
Dus het lijkt veel grond van zo'n 120 voetbalvelden, en het is ook wel veel, maar dat werd natuurlijk lang niet allemaal bewerkt.
En veel land hebben wil nog niet zeggen dat je rijk bent, immers ben je alleen, heb je knechten in dienst enz enz.
Een hoeve zoals de Wilders is heel anders dan een claim ontginnen. Een hoeve zoals die van de Wilders "liep" al om het zo maar te zeggen. En het kunnen fokken van dure dieren zoals paarden zegt wel wat.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-05-2012 13:57

Inderdaad, pa Wilders was een rijke herenboer, die alom geacht werd.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 10-05-2012 14:40

Het was ook niet denegrenend bedoeld hoor :wink: , maar alleen als vergelijking.
Het pioniersbloed van Pa bracht hem niet altijd het financiele geluk van wat hij er van verwachtte, maar zijn onverwoestbare optimisme heeft ook vaak wel eens verkeerd
uitgepakt als we heel eerlijk zijn, hij zag overal het goud wel zitten :) ,
en daarom heb ik ook zoveel bewondering voor Ma.

Plaats reactie