deel 13 Het kleine huis bij de bron (L Farm in the Ozarks)

-Little house on Rocky Ridge (Op de Heuvel) -Little farm in the Ozarks (Bij de Bron) - In the land of the big red Apple (Bij de Boomgaard) - On the other side of the hill - Little town in the Ozarks - New Dawn on Rocky Ridge - On the banks of the bayou - Bachelor girl
Plaats reactie
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 13 Het kleine huis bij de bron (L Farm in the Ozarks)

Bericht door Halfpint » 30-04-2011 22:07

"Rose en haar ouders, Laura en Almanzo Wilder, wonen alweer een tijdje in het kleine huis op de heuvel in Missouri, op de vruchtbare grond van het Ozark-gebergte. Rose gaat zich steeds meer thuis voelen in het Land van de Grote Rode Appel. Ze leert de omgeving van de boerderij kennen en speelt vaak met de kinderen uit de buurt. Ook nu weer beleeft Rose allerlei nieuwe en spannende dingen. Ze doet boompje-over en rijdt op een ezel naar school. Voor het eerst in haar leven gaat Rose vissen en ze redt de boerderij van een brand. Deze en nog veel meer avonturen zorgen weer voor de nodige opwinding in het leven van de familie Wilder."

Het Kleine Huis bij de Bron is deel 13 uit de boekenserie Het Kleine Huis "The Rocky Ridge years". Het is het tweede deel dat door Roger MacBride is geschreven. Helaas is de Nederlandse vertaling van dit boek momenteel niet meer verkrijgbaar.
Heb je het ook gelezen? Wat vind je ervan?

Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2011 14:13

Reactie van Halfpint:


Belangrijke personen in dit boek zijn Abe en Swiney Baird.
Twee broers, wees geworden en vanaf dit deel door Laura en Manley helemaal opgenomen in het gezin.
Rose houdt van Abe en Swiney ziet ze als haar broertje. Men doet veel met elkaar en er gebeurt ook veel.

Maar toen ik van de week eens ging google-en en naar deze broers zocht, omdat er naderhand helemaal niet meer over de Bairds in de boeken wordt gesproken, bleek dat dit fictieve personen zijn geweest. Roger Lea McBride heeft ze toegevoegd om de verhalen spannend te kunnen maken.
Dus Rose, onze vraagtekens bij boerderij/huis in de stad is gelijk opgelost!
Maar gek he, ergens ben ik wel teleurgesteld, want ik vond Abe ook een fijne man (zoals hij werd beschreven in de boeken) en dan heeft hij niet eens bestaan!

Reactie van Joelle:

O, ik snap echt dat dat een teleurstelling is. Al heb ik de boeken zelf nooit gelezen..

Reactie van Rose:


Waar heb je dat dan gevonde,? Heb je een link daarvan?

Reactie van Mieke:

Dat Abe en Swiney echt niet hebben bestaan vindt ik erg jammer. Waarom moesten ze er dan worden bij verzonnen? En de familie Stubbins? Waarom zou die verzonnen hebben moeten worden. Het zet het hele boek op losse schroeven qua geloofwaardigheid.

En toch ben ik het er niet helemaal mee eens!
Misschien zijn de NAMEN verzonnen, maar zijn er wel personen geweest die voor deze namen model hebben gestaan.
Toen Laura en Almanzo aankwamen was er tenslotte een man die kwam vragen of ze werk hadden. Deze man heeft weken Almanzo geholpen met het hout. Achteraf vindt Rose het vreemd dat zij niet meer weet wie die mensen waren of hoe ze heetten en of ze er mee gespeeld heeft. Misschien een voorloper van de Bairds?

Het huis in de stad heeft wel degelijk bestaan. En het staat er nog! Ik denk wel dat de familie daar tijdelijk heeft gewoond. Ook op de boerderij hebben ze tegenslag gehad en zo hadden ze inkomsten.

Ik ga graag verder met de discussie.

Reactie van Halfpint:
Mieke, Rose en ik hebben Niets in twijfel getrokken mbt. het huis in de stad! Wij hadden het er alleen eens over dat we niet begrepen waaom Abe en Effie op de boerderij gingen werken en L& M naar de stad verhuisden ipv. andersom! Wij weten ook van het huis in de stad en kennen er foto's van!
Nu weten we dus dat er geen Abe is geweest om het werk op de boerderij te doen! Dat er geen Abe heeft bestaan!
Dit vind je terug als je naar google gaat en dan om Abe Baird vraagt. Er verschijnt dan een Character quide en daarin komen meerdere personen voor, waaronder Abe en Swiney en dan lees je dus dat McBride ze verzonnen heeft.
En wat je zegt van de voorloper van de Bairds, die tijdelijke werknemer van Manly -Cyrus-, ik denk niet dat dit persoon en zijn gezin hiervoor kan doorgaan, want deze familie verbleef maar tot de winter inviel, in de buurt "kamperen". Abe Baird daarentegen zou trouwen, een gezin stichten en op de boerderij werken/wonen.
Hieruit blijkt nu dus dat er in deze boeken dus ook onduidelijkheden voorkomen, die hoogstwaarschijnlijk nooit meer opgelost zullen worden. Jammer.

Even iets heel anders: jij zou een topic openen over discussies omtrent het ware leven van Laura. Zou je dit alsnog willen doen? En ik zou zeggen, open er ook maar gelijk een over Rose, dan kan dit al gelijk overgeheveld worden.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 21-03-2012 13:27

Ik ben vanochtend in dit boek begonnen en heb nu drie hoofdstukken gelezen.
Het is maar mijn eerste indruk natuurlijk, maar ik vind het boek tot nu toe minder leuk dan de vorige. De gebeurtenissen zijn wel leuk, maar het is zo 'haastig' geschreven en het gaat allemaal zo snel. Ik vond de introductie van Abe en Swiney wel heel abrupt. Van mij had het boek wel een wat langere intro mogen hebben.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 21-02-2013 20:03

Kleine Huis bij de Bron
Little Farm in the Ozarks
Dit boek begint er mee dat de winter in de de blokhut bijna voorbij is. Er ligt veel werk te wachten en Almanzo vraagt zich af hoe hij dat werk allemaal moet doen. Dan klinken er rare geluiden uit het kippenhok. Als Almanzo en Laura gaan kijken, brengen ze een kleine, vieze jongen mee naar huis. Dit blijkt Swiney te zijn. Ze geven hem eten en een droge slaapplaats. Door deze jongen leert Almanzo zijn grote broer Abe kennen. Abe kan helpen op Rocky Ridge Farm. Intussen probeert Laura Swiney ook een beetje op te voeden, samen met Rose. De lente op Rocky Ridge brengt veel werk. Er wordt gepland, geploegd en gezaaid. Tussendoor gaat het gezin een keer naar Mansfield, wat een heel uitstapje is. Rose krijgt stof voor een nieuwe jurk. Daarna past Rose op het het huis. Terwijl ze speelt met Swiney ontstaat er brand op het dak. Samen weten ze het te blussen, maar Rose is er erg van geschrokken. Door het vuur moet Almanzo een extra kamer aan het huis maken en daarna koopt hij op de pof een nieuwe fornuis. Dit is zeer tegen de zin van Laura, die uit de schulden wil blijven. Rose begrijpt er niets van dat haar ouders ruzie maken, maar uiteindelijk komt het goed. Tussen al het werken door doen de Wilder’s leuke dingen. Zo gaan ze vissen met Abe en Swiney. Daarna raast er een ware stortbui over hun land en alles overstroomt, omdat Rocky Ridge op een heuvel ligt, raakt er niets echt beschadigt.
Dan gaat Rose naar school. Ze vindt er heel weinig aan, omdat de opdrachten te simpel zijn en de stadskinderen haar minachtend behandelen en ze zichzelf ook niet vindt passen bij de plattelandskinderen. Nadat ze in de pauze bij Alva is gaan spelen en de tijd is vergeten (en pas ver na einde schooltijd terugkomt op school), krijgt ze als straf dat ze moet binnenblijven. Hierdoor krijgt Rose een beter contact met haar leraar en mag ze boeken lenen van een hogere klas. Ondanks dat Rose weinig meer leert op school, geniet ze er van als er spelwedstrijden zijn. Keer op keer wint ze van stadskind Blanche. Op de boerderij groeit alles goed. Het is veel werk om de tuin te onderhouden, maar het is fijn dat de oogst er goed uitziet. In de zomer gaan de Wilder’s picknicken en spreken af met mensen uit de buurt. Als afsluiting van het schoolseizoen is er een spelwedstrijd voor de ouders. Rose wil erg graag winnen en doet heel erg haar best. Uiteindelijk wint ze van Blanche en verdient daarmee een poezie- album. Als ze ziet dat Blanche verdrietig is door haar verlies, wil ze het album wel met Blanche delen (tenslotte zijn ze eigenlijk even goed). Dit brengt een opening in haar vriendschap met Blanche.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 26-06-2013 18:10

Heel lang geleden dat ik hier nog eens gepost heb. Maar heb nu de e-boeken van deel 11 t/m 14 en heb ze dan ook gelijk gelezen!

Ik kon me deze boeken ook niet meer herinneren maar zo ontzettend leuk om te lezen hoe de jaren van Rose eruit hebben gezien.

Nu ben ik nog nieuwsgieriger naar de andere boeken.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-06-2013 20:07

He, Tigru, wat leuk jou hier weer eens te zien. Veel plezier bij het lezen van deel 15 t/m 19.
Ik weet niet of jij deze ervaring naderhand ook zult hebben, maar hoe verder de serie vorderde, hoe onplezieriger ik Rose vond worden.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 27-06-2013 17:37

Kan helaas de andere boeken niet als e-boek vinden, dus dat gaat helaas nog even duren.

En nieuwe boeken kopen is er even geen ruimte en geld voor. De derde slaapkamer gaat gebruikt worden voor een zusje voor Keira.

Maar had jullie reacties gelezen dat Rose zo onplezierig wordt. Is dat bij Caroline ook zo? En bij Martha enzo? Want anders lees ik die denk ik liever.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-06-2013 20:13

Nee, de boeken van Caroline vind ik bijzonder pettig en die zijn praktisch helemaal in de stijl van de KH boeken vn LIW.
De boekjes over Martha en Charlotte zijn wel leuk om te hebben en lief geschreven, maar als je ze niet leest, mis je eigelijk niets.
Mieke leent ze nu van mij, maar als je het leuk vindt en je hebt zin om even langs te komen, mag jij ze daarna wel lenen hoor.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-06-2013 16:11

Oh dat zou ik super leuk vinden! Heb vanaf eind september verlof en Keira is dan ook nog wat weg, dus dan is het heerlijk om te lezen, maar ook straks als de baby er is en ik lekker even in bed lig.

Dat is echt super lief van je :D

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 28-06-2013 21:32

Graag gedaan hoor.
Ik heb met Mieke een afspraak staan voor 6/9, dus daarna kan jij de boeken lenen. :wink:
Afbeelding

Plaats reactie