deel 19 Bachelor girl

-Little house on Rocky Ridge (Op de Heuvel) -Little farm in the Ozarks (Bij de Bron) - In the land of the big red Apple (Bij de Boomgaard) - On the other side of the hill - Little town in the Ozarks - New Dawn on Rocky Ridge - On the banks of the bayou - Bachelor girl
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

deel 19 Bachelor girl

Bericht door Halfpint » 18-08-2011 09:48

"Rose verlaat voorgoed de Rocky Ridge boerderij. Ze verhuist naar San Francisco om zich daar te voegen bij de "Bachelor girls" (vrijgezelle dames) : jonge vrouwen die hun eigen geld verdienen, terwijl ze niet niet bij hun ouders wonen.
Het is Rose' droom om een jaar of twee te werken en geld te sparen, om daarna met haar jeugdliefde, Paul Cooley, te trouwen.
Maar de grote stad heeft allerlei verrassingen voor Rose in petto ......."

Dit is deel 19 van de boekenserie Het kleine Huis "the Rocky Ridge" years.
Het is het achtste deel dat door middel van alle aantekeningen en gegevens van Roger Lea MacBride door zijn dochter Abigail is geschreven.

Afbeelding
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 23-02-2012 20:46

Mensen die dit boek gelezen hebben: vinden jullie dit boek leuk? Ik heb namelijk heel sterk het gevoel dat de boeken voor dit deel, of het deel hiervoor wel heel geweldig waren, maar dit deel valt me tegen. Het is niet dezelfde sfeer, niet dezelfde lading. Ligt dat aan mij of niet?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-02-2012 09:23

IK vond dit deel in het geheel niet leuk. Je leest het vanzelfsprekend omdat het het slotdeel van de Rose-serie is, maar zo lieflijk als alles voorheen was, zo kil doet dit boekje aan. Rose vind ik in dit deel uiterst onsympatiek worden en ik vind haar best wel opportunistisch.
Afbeelding

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 24-02-2012 14:08

Ben wel benieuwd wat er zoal in dit boek stond en hoe Rose haar leventje verliep nadat ze onder de vleugels van haar ouders vandaan was.
Is het veel werk om er een klein overzicht van te geven?

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 25-02-2012 21:21

Ik ben het helemaal eens met Halfpint en Eliza, dit boek is helemaal niet meer zo interessant om te lezen. Rose is dan niet echt een leuke meid.
Het is geen mooi of lieflijk boek. Ik herlees het zelden, omdat ik het gewoon niet leuk vind. ook de eerdere Rose-delen vond ik niet heel mooi. Ook al niet dat ze bij Elize-Jane woont.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 25-02-2012 22:12

Idd, Rose is niet lief meer, het is allemaal nogal negatief beladen geschreven, niet erg fijn. Ik zit net naar de serie te kijken, die hier naast me in de kast staat en eigenlijk denk ik dat het ongeveer tot 'Little Town in the Ozarks' maar echt leuk is, daarna begint het slechter te worden.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 26-02-2012 18:35

Dat is waar. Tot Little Town in the Ozarks is het leuk, daarna is het "lieve" er vanaf. Dan vind ik Rose ook echt niet meer leuk.
In het begin was ik bang dat de serie van Caroline ook zo zou eindigen, maar dat vond ik niet. Die vind ik wel allemaal leuk om te lezen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 26-02-2012 19:05

Ja, van die serie vind ik het deel dat Caroline in de stad zit, heel erg leuk. Leuk ook om te lezen dat ze zo toegewijd is aan haar studie/ school en hoe ze het leven in de stad vindt. En daarna hoe ze met Charles trouwt natuurlijk. Ja, die serie eindigt wel "lief"

Jane
Berichten: 882
Lid geworden op: 29-08-2011 02:00

Bericht door Jane » 26-02-2012 20:15

Als Rose niet meer " zo lief " was in de latere boeken over haar kan je dan ook nog ergens merken hoe Laura hier tegenover staat, had ze verdriet van de veranderde Rose?
Komt zij nog veel voor in de verhalen?
Ik heb b.v nooit begrepen waarom Laura en Almanzo hun dochter bij Eliza Jane lieten wonen, Laura liet in haar boeken merken dat E.J niet een van haar favoriete personen was.
Was dat omdat dit financiëel voor hen beter was, betaalde E.J de studie?

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 27-02-2012 20:02

Er wordt in de andere boeken heel weinig meer vertelt over Laura. Rose vond ook haar ouders vervelend en raar. Zij hield niet van het boerenleven, waar haar ouders zo hard voor werkten. Zij vond dat armoedig en altijd te hard werken voor te weinig. Natuurlijk was dit een teleurstelling voor Almanzo en Laura, maar dat wordt in de boeken niet benoemd.
In de jaren dat Rose telegrafist was en ook later tijden Rose haar huwelijk, is er wel eens geld geleend van Almanzo en Laura aan Rose. Er werden ook wel brieven geschreven onderling. Maar gedurende een lange tijd is het contact niet zo heel goed geweest.
Pas na het bezoek van Laura in 1915 aan San Francisco en Rose is het contact (en respect?) weer verbeterd.
Helaas wordt er in de Rose-serie weinig vertelt over Laura en Almanzo. En ik vind dat Rose zich ook erg tegen hen afzet, alsof ze enorm pubert. Ik vind dat jammer, want ik kan (en wil) me niet voorstellen dat Laura geen lieve moeder zou zijn geweest.
Later in het leven is Laura's houding tegenover Eliza Jane wel veranderd dan destijds in haar boeken. Het was nou eenmaal haar schoonzus.
Rose is meegegaan met Eliza Jane omdat in Crowley, Louisiana, waar Eliza Jane woonde, een hogere opleiding was dan in Mansfield. Rose was intelligent en kon goed leren en wilde ook graag verder leren. Laura heeft altijd gemist dat ze nergens voor is afgestudeerd en zij wilde een goede opleiding voor haar dochter. TOen Eliza Jane bij hen logeerde en voorstelde om Rose mee te nemen ivm de betere opleiding, hebben Almanzo en Laura daarin toegestemd. Ik denk niet dat het hun bedoeling is geweest om Rose zover te vervreemden dat ze nooit meer terug zou komen. Laura was wel op de hoogte dat Rose in Mansfield niet gelukkig was en ze wilde toch het beste voor haar kind.
De financiering weet ik niet precies. IK denk dat Almanzo en Laura wel hebben bijgedragen in de kosten.
Afbeelding

Plaats reactie