Gezamenlijk de Rose-serie bespreken

-Little house on Rocky Ridge (Op de Heuvel) -Little farm in the Ozarks (Bij de Bron) - In the land of the big red Apple (Bij de Boomgaard) - On the other side of the hill - Little town in the Ozarks - New Dawn on Rocky Ridge - On the banks of the bayou - Bachelor girl
Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 02-09-2011 16:50

Als we 1 hoofdstuk per week lezen, doen we er inderdaad heel lang over en sommige hoofdstukken zijn heel kort. We kunnen ook 2 hoofdstukken per week doen?
Bedenk ook dat hoe minder we per week lezen, hoe minder er dan te bespreken is. Als we net een hoofdstuk hebben waarin niet zoveel gebeurd, dan valt er niet veel te bespreken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-09-2011 20:19

@ Ja Juud, we doen ook deel 1 t/m 10 :wink: , dus ik zou het leuk vinden als je daar aan meedoet.
@ Eliza, laten we dan maar afspreken 2 hoofdstukken per week te lezen, ok?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-09-2011 22:37

Is goed hoor. Als ik het even niet bijhoud, laat ik dat wel weten aan jullie ;) Dan sla ik desnoods een paar hoofdstukken over, maar 2 en zelfs 3 hoofdstukken per week zou ik wel redden denk ik.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 03-09-2011 13:04

Kijk dan maar hoever je komt en als je geen tijd hebt, reageer je even niet. Oke?
Ik zou het wel leuk vinden als er nu op de eerste dingetjes gereageerd zou worden en ik hoop ook dat Rose en Mieke hieraan gaan meedoen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 03-09-2011 13:10

Goeeed dan zal ik morgen de eerste paar hoofdstukken ook lezen, want ik kwam hier op 1 september pas voor het eerst en vandaag ben ik de hele dag weg... dus dan lees ik morgen wel even wat.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 03-09-2011 20:12

Vooruit, Halfpint.
Ik heb nog niet de eerste drie hoofdstukken gelezen, maar dat zal ik nog doen.
Ik wil wel vast reageren op wat Halfpint heeft getypt

- Mij valt op de Laura als eerste vraagt of Rose wel lief is geweest die dag. Alsof dat echt het allerbelangrijkste was.

- In het huis waar Almanzo, Laura en Rose in wonen staat heel erg weinig. Ze zijn dus echt arm als je het zo leest. Terwijl ze genoeg werken om toch aardig te moeten kunnen leven. Of zouden ze dat niet meer willen omdat ze op het punt staan van vertrek?

- Ik vind het stuk waarin ze voor het laatste luisteren naar Pa's vioolmuziek altijd heel aangrijpend. Ik kan me dat zo goed voorstellen. Ik vind het dan ook prachtig dat Almanzo tegen Pa zegt We hebben tot de zon opgaat.

- en ik ken het liedje als volgt
Oh Susanne, Don't you cry for me
I'm going to California, with a washpan on my knee
Voor zover ik weet is dit lied geschreven tijdens de "goldrush" naar Californie. Er zijn schijnbaar heel wat varianten op ontstaan.

Maar verder zal ik eens gaan lezen en dan later nog eens schrijven.
Ik volg het wel hoor.....
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 04-09-2011 10:06

#Ik denk dat hun vertrek inderdaad de reden was waarom ze maar weinig spullen hadden.
In 1893 was Frank Cooley nl. al naar de Ozarks geweest en na zijn terugkomst hadden de beide families besloten dat zij zouden vertrekken. Zij hadden het jaar daarvoor in Florida gewoond, waren dus in 1892 teruggekeerd en moesten helemaal opnieuw beginnen. Wetend dat je alweer vertrekt, lijkt het me inderdaaad niet logisch dat je veel aanschaft. Ook omdat de Wilders geen echte huifkar hadden, maar een vermaakt wagentje.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 04-09-2011 22:13

Zo, ik heb de eerste drie hoofdstukken ook gelezen.
Ik heb de boeken in het Nederlands. Hebben jullie de boeken in het Engels of Nederlands?

Wat denken jullie van het indianan-verhaal van Almanzo? Zou het echt waar zijn. Ik heb er verder nooit meer iets over gehoord, maar het klinkt wel erg geloofwaardig. En zou het dan echt zo zijn dat Almanzo het heeft meegemaakt, of zou het een leuk verhaaltje van Rose/ Macbride zijn, wat ze er gewoon in wilden zetten?

En hoe vinden jullie het kunnen?
Pa speelt viool tot heel erg laat in de avond. Ze lopen in het donker naar huis. Het volgende hoofdstuk begint heel erg vroeg, het is nog schemerig.
Hebben ze echt geslapen? Rose gaat daarna wel in een hoekje liggen en slaapt heel diep, dus veel slaap zal ze niet gehad hebben.
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 08-09-2011 16:49

Ik heb het eerste boek binnen! :) Ik ga er waarschijnlijk vandaag nog aan beginnen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 08-09-2011 19:19

He, gezellig Juud, ga maar lekker lezen en dan gaan we het daarna behandelen, ok?

Ja Mieke, de eerste 3 delen heb ik ook in het nederlands. de andere 5 zijn in het engels.
Afbeelding

Plaats reactie