Gezamenlijk de Rose-serie bespreken

-Little house on Rocky Ridge (Op de Heuvel) -Little farm in the Ozarks (Bij de Bron) - In the land of the big red Apple (Bij de Boomgaard) - On the other side of the hill - Little town in the Ozarks - New Dawn on Rocky Ridge - On the banks of the bayou - Bachelor girl
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Gezamenlijk de Rose-serie bespreken

Bericht door Halfpint » 23-08-2011 10:58

Een aantal leden hebben het plan opgevat om eens per week 3 hoofdstukken te lezen om deze naderhand met elkaar te kunnen bespreken: wat is je opgevallen? Wat vind je vreemd? Wat begrijp je niet?
Wij willen donderdag 1 september beginnen, dus zouden diegenen die hieraan willen meedoen, voor die tijd de eerste 3 hoofdstukken van "Het kleine huis op de heuvel" willen lezen, dan kunnen we 1 september beginnen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-09-2011 11:59

Het is vandaag 1 september 2011 en we beginnen hierbij nu aan de boekbespreking uit de Rose-serie: deel 12 Het kleine huis op de heuvel:

Wat mij opviel?
# Als je aan dit deel begint, lijkt het net of Rose en haar ouders dus altijd in de Smet hebben gewoond, maar in werkelijkheid hebben zij in 1890/91 een jaar bij de ouders van Manly in Spring Valley/Minnesota gewoond en in 1891/92 verhuisden ze naar westville/Florida, in de hoop dat de warmte Manly's benen goed zou doen. Laura vond het daar echter vreselijk, dus keerden ze in aug. 1892 (juist voor hun 7e trouwdag) terug naar de Smet.
# Op blz. 8 schrijft MacBride: "Oh moeder, u hebt sneeuwballen gemaakt".
De dochters noemden Caroline ecbter geen moeder, maar ma! en op blz. 17 gaat hij dan ook verder met "ma".
# Op blz. 11 vertelt MacBride dat ze in een gehuurd huis woonden. Ik neem aan dat hij het zo van Rose had gehoord, maar in werkelijkheid bleek er naderhand een koopcontract te zijn.
# "Komen we hier dan wel op bezoek?" vroeg Rose (ze vond het een vreselijk naar idee zonder de Ingalls familie te verhuizen) en Laura stelt haar dan gerust door te zeggen dat ze later een keer op bezoek gaan. Maar Rose heeft haar familie van haar moeders kant nooit meer teruggezien!
#blz. 22: Oh Suzanna, o huil maar niet om mij
want ik ga naar Mississippi met mijn wasteil op mijn dij.
Ik leerde dit liedje vroeger zo: Oh Suzanna, don't you cry for me
I'm going to Louisianna, with my banjo on my knee.
En jullie?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 01-09-2011 12:29

Ik ken de hele rose serie niet, maar ik ken het liedje nog was anders nl:

Oh Suzanna, don't you cry for me
I come from Allabama, with my banjo on my knee.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 01-09-2011 15:17

Is het goed als we nog heel even wachten? Ik heb mijn eerste deel namelijk nog niet binnen (die andere al wel), dus ik kan nog niet beginnen met lezen nu. Ook zal het niet heel lang meer duren voordat het boek binnen is, want ik heb het anderhalve week geleden besteld en het zou ong. 12 werkdagen duren :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-09-2011 19:51

Is goed hoor, dan wachten we even tot jij een seintje geeft, ok?
Afbeelding

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 01-09-2011 20:23

Prima! Op zich zou ik het ook niet heel erg vinden als jullie al beginnen en dat ik er later bij val en dan in korte tijd heel veel lees, maar het is meer dat het ook niet helemaal is te voorspellen wanneer ik het krijg. Ze zeggen wel 12 werkdagen, maar het is vaker voorgekomen dat het toch wat vertraagd was.
Het andere boek, 'On the Other Side of the Hill', is wel al een paar dagen binnen. Ik had dat boek namelijk tweedehands gekocht en 'Little House on Rocky Ridge' nieuw. Dit omdat de nieuwe versie van On the Other Side of the Hill nogal duur was, en het maakt me niet heel veel uit of het tweedehands is of nieuw (bovendien stond er bij dat het boek nog in goede staat was). Beide boeken zijn van www.betterworldbooks.com en het tweedehands boek is dus al binnen en de nieuwe moet nog komen, daarom komen ze waarschijnlijk ook apart.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-09-2011 09:15

Kunnen we een ruime tijd nemen voor bv. 3 hoofdstukken, want mijn school begint maandag ook weer en ik wil dicht jaar er echt voor gaan en waarschijnlijk moet ik daar ook veel boeken voor lezen (ik heb zelfs huiswerk voor de vakantie, dat ik nog niet gedaan heb). Ik doe dan met deze mee en niet met de andere, of misschien verschilt dat per week. Maargoed, ik weet niet hoe het gaat, de eerste weken mag de vaart er wel in, maar ik weet niet hoe druk ik het krijg :P

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-09-2011 15:46

Het kan anders ook 1 hoofdstuk worden hoor, als 3 teveel is?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-09-2011 15:57

Ja, dan doen we misschien wel drie jaar over de serie, maar goed :P Ach laten we maar kijken :) Misschien lukt het allemaal prima. Ik vind het allemaal wel een leuk initiatief :)

Gast

Bericht door Gast » 02-09-2011 16:02

Gingen we nou ook deel 1 t/m 10 lezen?

Plaats reactie