Old town in the green groves

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Gast

Bericht door Gast » 06-03-2012 18:25

Ja, precies. Maar er staat ergens, wat ik dus nog even wil opzoeken (ik ben nu heel "illegaal" tijdens het huiswerk maken hier op het forum :P) is dat zij niet besluiten om eerder naar een dokter te gaan, wat ik nogal vreemd vind aangezien er staat dat ze Freddie om de paar weken wel ziek was...

Gast

Bericht door Gast » 06-03-2012 18:48

Hoe oud is Freddie eignlijk geworden... In de serie is ie maar 1 of 2 afleveringen erbij....??

Gast

Bericht door Gast » 06-03-2012 19:04

In de serie is er een aflevering, van twee afleveringen lang, die over hem gaat, maar hij gaat al binnen de eerste dood. Hij is in het boek zo'n half jaar of driekwart jaar oud geworden.

Juud
Berichten: 529
Lid geworden op: 28-08-2011 20:03

Bericht door Juud » 06-03-2012 19:18

Hij werd negen maanden, alleen in de serie lijkt het allemaal wat sneller te zijn gegaan. Ik schat dat hij daar al ongeveer na een paar weken stierf. In de aflevering dat Grace wordt geboren, gaat Caroline echter naar het graf van Freddie achter het huis en daar staan de geboorte- en sterfdatum wel goed vermeld.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 06-03-2012 22:03

Freddy is geboren op 1 november 1875 en stierf 27 augustus 1876.
Ik denk dat hij gewoon een heel zwakke baby was en dat daar niets aan te doen was.
Ma was zwanger toen de sprinkhanen kwamen. Er waren veel zorgen destijds voor Pa en Ma. Er was weinig voedsel. Pa moest weg om te werken en Ma moest, zwanger, voor de meisjes zorgen. Pa kwam pas terug kort voor de bevalling en verhuisde het gezin voor de bevalling naar Walnut Grove, de stad. Ma zal verzwakt geweest zijn en niet goed gevoed. Dit in combinatie met veel stress tijdens de zwangerschap, zal niet goed geweest zijn voor Freddie.
De periode daarna was Ma nog steeds slecht gevoed, het gezin leefde in armoede, er waren heel veel zorgen. Dit zijn gewoon geen goede omstandigheden voor een baby.
De onkosten van een dokter kon het gezin zich simpelweg niet veroorloven. Dat probeerden ze pas, toen hij echt te zwak en ziek was. Er was gewoon geen geld, weinig voedsel en veel zorgen.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-03-2012 22:51

Ja, zo zal het wel geweest zijn. Nog één ding trouwens over Old town in the green groves: In het boek hebben de kinderen steeds niet door dat ma zwanger is. Ik ga er toch van uit dat dat in het echt niet zo geweest is...

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-03-2012 23:04

Het is natuurlijk wel zo dat de kinderen toen natuurlijk heel lang dom werden gehouden en dat op dat soort vrouwelijke dingen (zwangerschap, menstruatie, etc) een groot taboe rustte.
Mary was toenderijd 10, Laura 8 en Carrie 5, maar het zou dus best kunnen dat ze echt niets hadden gemerkt en dat de geboorte van hun hun broertje dus een grote verrassing was.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 06-03-2012 23:09

Toch vind ik het gek. Zelfs al merk je er helemaal NIETS van verder, of WEET je er niets van, het zou je toch moeten opvallen als je moeder dikker werd. Maar misschien is het gewoon iets dat wij niet met onze westerse moderne denkmanieren kunnen bevatten, tenminste niet helemaal.

Plaats reactie