biografieen over Laura

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

biografieen over Laura

Bericht door Halfpint » 30-04-2011 23:47

Geplaatst door Rose: Ik heb 2 biografieen van van Laura Ingalls Wilder in mijn bezit.
De biografie geschreven door Donald Zochert; The life of Laura Ingalls Wilder.
De biografie geschreven door Anderson; Laura Ingalls Wilder, A biography.

Bestaan er eigenlijk nog meer biografieen dat jullie weten?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2011 14:46

Reactie van Halfpint:


Ik heb ook die 2 die jij noemt, Rose, plus
-Prairie girl van William Anderson
-Pioneer girl van " "
-Becoming LIW:the woman behind the legend van John E. Miller

Maar ik weet dat er nog veel meer zijn:
-I remember Laura van Stephen W. Hines
-LIW, an annotated bibligraphy f critical, bigraphical, and teaching studies van Jane Subramanian
-Constructing the little house: Gender, culture, and LIW van Ann Romines
-LIW, storyteller of the prairie van Ginger Wadsworth
-LIW the young at heart van Jill C. Wheeler
-LIW: an author story van Sarah Glasscock
etc. etc.
(ik kopieer mijn lijst wel een keer voor je en stuur die wel een keer op, ok? Want het is echt te veel om op te noemen.

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 09-10-2011 20:18

Peter,
Heb jij je hele lijst met de biografien nog?
Ik zou hem eigenlijk ook wel willen hebben.
Ik verwacht zeer binnenkort weer een stapel boeken uit Amerika, waarbij ik ook heel wat biografien heb. Ik wil graag weten hoe uitgebreid jouw lijst is.

Groet, Mieke.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 10-10-2011 14:47

Die lijst was van Halfpint,staat er ook boven. Dus die heeft m denk ik nog. :wink:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 10-10-2011 22:03

Ja, Mieke, dat berichtje over die lijst was inderdaad van mij en ik heb hem nog hoor. Zeg maar wat je ermee wilt.
Kan je niet eens naar O.hout komen als je de nieuwe boeken hebt? :wink:
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 14-11-2011 21:04

Ik heb nu de volgende biografien binnen gekregen
(ik moet ze zelf nog allemaal helemaal lezen, maar hier alvast mijn eerste indruk)

- Laura Ingalls Wilder (a fotografic story of a life)
door Tanya Lee Stone
Dit is een klein boekje met een harde kaft. Het ziet er nog heel netjes en haast ongelezen uit.
Er staat niet alleen het verhaal van Laura in, maar ook heel veel extra informatie zoals kleine stukjes over de eerste treinen, leraren op de prairie, huifkarren, gevaren. Tevens staan er heel veel foto's in, ook van de plaatsen waar Laura geweest is, maar ook algemene dingen zoals van winkels uit haar tijd, de indianen, enzovoorts.
Dit lijkt me een zeer waardevol boekje om bij mijn verzameling te hebben.

- Laura Ingalls Wilder (growing up in the little house)
Door Patricia Reilly Giff
Het is maar een dun boekje. Het begint met Laura die in de keuken staat van het huis in Mansfield en die uiteindelijk terug gaat denken aan haar leven. Dit zijn steeds maar korte stukjes.
Er staan tekeningen in van een andere tekenaar dan Garth Williams, dus het zijn nieuwe plaatjes. De tekeningen zijn van Eileen McKeating

- Laura Ingalls Wilder (young pioneer)
Door Beatrice Gormley
Dit boekje lijkt op een echt "Laura-boekje", de manier van vertellen, de dialogen. Het is een verkort verhaal van Laura's hele leven. Het lijkt me erg prettig om te lezen. Het boekje beschrijft op een net iets andere manier de verhalen die we al kennen. Het is nog moeilijk te bepalen in hoeverre het allemaal geloofwaardig is.
Ook hierbij is weer een andere tekenaar (Meryl Henderson) met een nieuwe invulling van de plaatjes van het zo bekende verhaal.

- Laura Ingalls Wilder (a writer's life)
Door Pamela Smith Hill
Een netjes boekje met een erg klein lettertype. Het is in moeilijker Engels geschreven. Het doet me denken aan "becoming Laura Ingalls Wilder" van Miller. Er staan veel feiten in opgenoemd, verwezen naar allerlei voetnoots. De hoofdstukken zijn onderverdeeld in tijdsvakken van enkele jaren.
Er staan geen plaatjes in dit boek, wel enkele foto's. Een aantal heel bekende foto's van Laura en Almanzo en de familie Ingalls, maar ook een paar minder bekende foto's van een heel oude Laura en Almanzo en een mooie foto van het huis in Mansfield.

- Laura Ingalls Wilder (storyteller of the Prairie)
Door Ginger Wadsworth
Dit is een boek wat gewoon eenvoudig het hele verhaal van Laura vertelt. Ik heb niet de indruk dat hier veel nieuws in staat.
Wel staan hier foto's en plaatjes in. Ook een paar echt nieuwe foto's.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 02-01-2012 22:34

Al googlend op internet kwam ik ineens op een vrijwel nieuwe schrijver over Laura Ingalls Wilder; Dan. L. White.

Een soort van "achterbuurman" van Laura en Almanzo in Mansfield. Hij heeft verschillende boeken over Laura geschreven. Oa over haar artikelen tussen 1915-1918 en haar kijk op de eerste wereldoorlog, boeken over haar kijk op bijbelverzen. Tevens heeft hij een boek geschreven met interviews van mensen die Laura kende --> "Laura Ingalls' friends remember her" --> zie ook amazon.com, waar een kleine samenvatting staat.
Hier zijn ook E-books van verkrijgbaar.

Het klonk behoorlijk interessant.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 02-01-2012 22:42

Ik ben bezig in
Laura Ingalls Wilder, a writer's life
Van Pamela Smith Hill.

Ondanks de kleine letters en de vele voetnoten, is het een interessant boekje.
Het gaat over Laura's hele leven, maar veel informatie wordt naast elkaar gelegd. De fictieve boeken, brieven van Laura en Rose, andere biografieen.
Het is het bekende verhaal, maar her en der staan er toch nog nieuwe toevoegingen bij.

Het meest opvallende vind ik dat Laura Kleine Huis boeken toch wel echt heel fictief zijn. Er gebeurd soms meer dan in de werkelijkheid, maar soms ook heel anders dan in de werkelijkheid. Bijvoorbeeld dat in de Lange Winter er een familie bij de familie Ingalls inwoonde. Een behoorlijk onprettig gezin. Laura liet dit gezin weg uit haar boeken, omdat in de boeken vooral de zelfstandigheid van het Ingalls-gezin wordt vertelt. Er staan dus ook letterlijk quotes van brieven waarin Laura dit uitlegd aan Rose.

Verder wordt er dieper in gegaan op de relatie tussen Laura en Almanzo. Hoe dat zo is gegroeid, waarom Laura in de Lange Winter nog spreekt over de "wilder-jongen' of " de jongste Wilder", terwijl ze in de kleine stad op de prairie en een huis voor Laura, langzaamaan zijn echte naam Almanzo gaat gebruiken.

Het is een erg interessant boek om te lezen.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 03-01-2012 09:46

Zou je anders de nieuwe toevoegingen niet willen vertellen, Mieke? Het klinkt nl. interessant. Bijv. wat Laura zoal aan Rose schrijft? En waarom Laura dus eerst heel afstandelijk over die Wilder-jongen schrijft en naderhand hem Almanzo gaat noemen. (al begrijp ik dat natuurlijk wel, maar ik wil even horen hoe het in het boek wordt uitgelegd :D )
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 12-03-2012 19:27

Ik heb nu 3 biografieen;

- Donald Zochert: Laura, The life of Laura Ingalls Wilder
- William Anderson: Laura Ingalls Wilde, A Biography
- John Miller: Becoming Laura Ingalls Wilder, the woman behind the legend


Naast de andere informatieve boeken die ik heb (zoals Laura's Album, A Little House Sampler ed) denk ik dat ik zo wel veel informatie heb.
Ik denk dat als ik nog wat anders aanschaf er weinig nieuws in zal staan. Dat vind ik dan jammer, daarom denk ik dat ik het hierbij houd.

Plaats reactie