Laura's Album, a remembrance scapbook of Laura Ingalls W

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:57

Juud 10 maart 2012:

Oké, dat snap ik ook wel, met zoveel informatie die daar te zien is! Ik dacht alleen dat Anderson het misschien daar vandaan had, aangezien die spullen ergens moeten zijn, dus dan denk ik meteen aan de musea.

Die kaartjes met die plaatjes erop waren inderdaad schitterend! Ik vond het erg leuk om te lezen dat Laura zo ontzettend veel bewaarde. Moet je je voorstellen dat ze heel erg van het weggooien-wat-je-niet-meer-nodig-hebt was geweest, dan was er veel minder geweest om ons vandaag de dag over te verwonderen.

Dat van die neefjes en nichtjes wist ik inderdaad, dat ze heel erg veel op elkaar leken. Als je dubbele neefjes en nichtjes bent is dat ook niet zo gek natuurlijk. Ik ben altijd wel benieuwd geweest naar foto's van de kinderen van Peter & Eliza en Henry & Polly. Ik ken alleen 1 foto van Peter (neef van Laura), maar van de andere neefjes en nichtjes zijn geen foto's bekend toch? Of in een andere biografie wel?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:58

Mieke: 10 maart 2012:
Nee, ik kan me zo geen foto van die families herinneren. Het zou inderdaad leuk zijn om die eens te zien. Ik kan zo ook niet bedenken waar ik die zou moeten zoeken. Jammer, er zullen heus wel foto's van bestaan.

Jij hebt ook heel veel boeken he Juud?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:58

Juud 10 maart 2012:

Precies: als Charles en Caroline foto's van hun kinderen hadden (hoewel niet bijster veel), zouden Peter en Eliza en Henry en Polly die toch ook wel hebben gehad? En sowieso zullen die kinderen toen ze eenmaal volwassen waren wel eens een foto hebben laten maken. Als die bekend waren geweest, waren ze wel ergens opgedoken. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij nooit gefotografeerd zijn.

Ik heb niet bijster veel boeken hoor! Ik heb de hele Laura-serie niet eens compleet: alleen Het Grote Bos, Het Zilvermeer en Onderweg heb ik in mijn bezit. Verder heb ik van de spin-off series de Rose serie compleet en de Caroline-, Charlotte- en Martha-series bijna compleet (er missen in totaal nog zo'n drie boeken). Verder heb ik het Kookboek, Laura's Album, en de biografieën van William Anderson en Donald Zochert.
Niet dat het heel erg weinig is, maar mijn verzameling valt volgens mij echt in het niet bij die van jou .
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:59

Mieke 10 maart 2012:
Je hebt toch ook een mooie verzameling. Wat leuk dat je zoveel hebt van Martha en Charlotte, want die heb ik dan weer vrijwel niet.
Rose en caroline heb ik ook compleet.
Zou je niet de hele Nederlandse serie willen hebben? Soms staan er wel eens delen te koop op marktplaats.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:59

10 maart 2012:
Ik had ooit de volledige Nederlandse serie. Ze waren heel wat jaren geleden allemaal afgeschreven bij de bieb en toen heeft mijn moeder ze allemaal meegenomen. Toen waren ze echter al in heel erg slechte staat en in de loop der jaren zijn ze gaan schimmelen en hebben we ze weg moeten doen. Alleen twee versies van het Zilvermeer (die heb ik dus dubbel), Het Grote Bos en Onderweg zijn bewaard gebleven. Het Kookboek is later nog een keer afgeschreven door de bieb.
Maar eerlijk gezegd wil ik ze eigenlijk liever in het Engels. Ik lees boeken graag in de oorspronkelijke taal. Hoe goed een vertaling ook is, ik lees het liefst de woorden die de auteur daadwerkelijk zelf heeft opgeschreven (een vertaling is toch altijd weer wat anders). Ik kwam een tijdje geleden een box tegen met de hele serie in gebonden versie met stofomslag (zo wil ik ze namelijk ook het liefst - als ik ze toch koop, dan wil ik een mooie versie), maar daar tel je dan ook gelijk bijna 100 euro voor neer. Dan heb je ze wel allemaal in 1 keer, maar het blijft toch veel geld om in een keer op te hoesten.

Ja, ik was afgelopen zomer in Wigtown (een boekendorp in Schotland) en in een van die winkeltjes hadden ze zo ontzettend veel boeken van Rose, Caroline, Charlotte en Martha! Alle boeken die ik tegenkwam, heb ik gekocht. Weliswaar zijn ze nog niet compleet, maar zo ontzettend veel scheelt het niet meer. Er ontbraken nog twee delen van de Rose serie, die ik later via internet heb besteld. Van de Caroline serie mist er nu nog 1 boek, van de Charlotte serie 1 en van de Martha serie 2. En gelukkig zijn die allemaal gewoon te bestellen.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 21:00

Mieke 11 maart:
Weet je wat mij is opgevallen:
vroeger was de trap naar de voordeur van het huis in Mansfield anders dan tegenwoordig.
Als je op de foto's in het Album kijkt, dan zie je dat oorspronkelijk de trap een dichte zijkant had. Kijk je op de foto's bij mijn verslag uit 2000, dan zie je dat het open zijkant heeft.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 22:09

Rose 12 maart:
Ik heb Laura's Album ook.
Het boek staat hier al een paar jaartjes in de kast en het is idd een erg mooi boek met leuke wetenswaardigheden erin!
Volgens mij hebben Halfpint en Tigru dit boek ook.

Halfpint 12 maart:
Ja klopt, Rose, Tigru en ik hebben dat boek ook.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 22:09

Ik heb naar aanleiding van de "foutjes" die in dit boek staan een brief gestuurd aan William Anderson, de schrijver van dit boek.
In mijn brief heb ik geschreven over de leeftijd van Rose op de foto, van het Leraren-certificaat van Laura en ik heb gevraagd naar de bovenverdieping van het huis in Mansfield, wat daar toch allemaal nog voor ruimte is.

Ik heb deze brief vorige week verstuurd, en vandaag al antwoord gekregen via de mail!!
Ik zal de brief voor jullie vertalen.

" .... ik ben blij dat ik je vragen kan beantwoorden.

Rose was niet altijd goed met het geven van data en feiten van haar familie. Ik denk dat zij dacht dat de "essentie" van een belevenis belangrijker was dan het feit zelf. De foto kan niet gemaakt zijn op de leeftijd die zij zegt, want ze was op dat moment niet in Spring Valley. De foto draagt het stempel van de fotograaf in Spring Valley. Dit bevestigt de geschatte leeftijd, omdat de Wilder's toen in Spring Valley bij Almanzo's ouders woonden.

Het is bewezen, door onderzoek in de oude schoolbestanden die nog bestaan, dat Laura niet zo jong was toen ze begon met lesgeven. Opnieuw geloof ik, dat Rose zo wanhopig wilde proberen om "luie" Amerikanen te laten opstaan, dat ze wilde laten zien hoe HAAR familie zulke wonderlijke en belastende dingen kon doen, dat ze het feit in haar boeken en die van haar moeder verdraaide. Ze had het idee dat dit de lezers zou inspireren om meer voor zichzelf te zorgen en een goede werkhouding te ontwikkelen.

Voor mij is het belangrijkste van de kwestie dat Laura lesgaf toen ze erg jong was, en dat was een erg moeilijke ervaring. Maar ik geloof niet dat ze 15 was toen ze begon. Zoals te zien is in het document dat je citeert.

Ik vind het fijn dat je het Album leuk vond.

Op Rocky Ridge Farm wordt de lange kamer met de vele ramen de "sleeping porch" genoemd. Dit was Rose's slaapkamer-kantoor. Er is een zelfde lange kamer boven de eetkamer, welke een grote hal was. Het werd waarschijnlijk gebruikt voor opslag en om een extra bed te plaatsen als dit nodig was. Aan het hoofd van de trapopgang is een officiele logeerkamer. Soms, tijdens een speciaal event, toont het Wilder Home deze kamer. Ons probleem is veiligheid voor de bezoekers, en de ietwat gevaarlijke trap. De logeerkamer is de enige die gerestaureerd is. De andere twee worden gebruikt voor opslag en andere nuttige zaken. Ik zou willen dat we ze ook konden restaureren.

Het Wilder Home is de website aan het vernieuwen. Ik zal hen jouw goede idee van een virtuele toer vertellen........

Bill Anderson"
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 22:13

Dit is de volledige tweede pagina die op 18 mei bij ons op de computer nog open stond. Er is ook een 1e bladzijde, maar die kan ik helaas niet meer aan.
Misschien dat jij die nog terug kunt halen, Halfpint?
Je moet kijken in de "geschiedenis" van je internet-pagina's. Omdat jij er mee bezig bent geweest, moet het daar nu nog instaan. Dan zou je het kunnen copieren. En anders, als je nog een "zin" of stukje weet die op pagina 1 staat, kun je dat Googlen en dat "in cache" bekijken, dan zou je het ook terug kunnen vinden. We hebben in ieder geval alweer een stuk!
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 25-05-2012 09:30

ik zal eens gaan kijken, Mieke, maar ik ben hier in ieder geval al heeeeeeeeeeeeel blij mee. :lol: Wat een geluk, zeg, dat jij het nog had. Naar mijn idee hebben we nu zo'n beetje alles weer terug, alleen mis ik de foto nog. Die zal ik er straks even bij zetten.
Afbeelding

Plaats reactie