Laura's Album, a remembrance scapbook of Laura Ingalls W

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Laura's Album, a remembrance scapbook of Laura Ingalls W

Bericht door Halfpint » 22-05-2012 16:03

"Alhoewel Laura Ingalls Wilder het meest bekend geworden is als schrijver van de geliefde Kleine Huis boeken, leidde zij daarnaast een "rijk" leven, dat bijna een eeuw Amerikaanse geschiedenis beslaat.
In dit boek voor de eerste keer gepubliceerd: foto's, souvenirs, en geschriften, waardoor er een glimpje uit de wereld van Laura Ingalls Wilder en haar familie wordt getoond. Hier is het fascinerende, ware verhaal van deze opmerkelijke pioniersvrouw, van ons eigen amerikaans verleden, opgeschreven door de bekende Kleine Huis historicus William Anderson."

Dit staat te lezen op de achterflap van het boek.
Kent één van jullie het? Heeft één van jullie het in bezit?
Misschien leuk om gedachten over dit boek hier te delen?
Afbeelding
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-05-2012 16:08

Jongens, dit boek stond onder de verkeerde balk en ik heb hem toen juist gezet.
Echter, na de overheveling, wilde ik de verkeerde verwijderen, maar ipv. alleen de onjuiste te verwijderen, verwijdert het systeem dan allebei de onderwerpen. Heel naar, want hierdoor zijn we nu alles over dit boek kwijt.
Willen jullie meehelpen alles weer te plaatsen wat je dacht eerder geplaatst te hebben? Ik weet dat Mieke een brief van WA had gekregen over de ruimtes etc., dus Mieke, zou je die soort gegevens nog eens kunnen plaatsen?
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:25

ik heb niet meer de stukjes die ik over het boek zelf heb geschreven in dit forum. Ik weet dat het een heel verhaal was, maar dat is niet opgeslagen.
Ik heb wel mijn eigen samenvatting en de brief aan Anderson en zijn antwoord.
Dat kan ik posten.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:26

Een stuk uit de brief die ik aan William Anderson heb gestuurd:

"......At page 29 of “Laura’s Album” is a picture of little Rose. In the index is written that she was almost four years old when this picture was taken.
In my book “On the way home” is the same picture. Under this picture is written “I was 2 years and 4 months old when this picture was taken in 1889..” The initials told this was written by Rose Wilder Lane herself.
Under the picture in “Laura’s Album” we can see that the picture is taken in Spring Valley, Minnesota. Laura, Almanzo and Rose lived their around 1890. Rose then was 3 years old.
Can you tell me which age Rose really was at this picture?

The second question is about Laura’s teacher’s certificate at page 25.
It is clearly visible that the date it has been given is “10th day of december 1883”. Beside the certificate is mentioned that Laura was only 15 years old when she start teaching. That “it was given to her 2 months before she reached the legal teaching age of 16 years”. But as this certificate really was given in 1883, then Laura was already 16 years old, and soon would become 17 years old.
What’s the truth about her age when she started teaching? And why should she lie about her age?

Eleven years ago I visited some Laura Ingalls Wilder sites in the United States. I also visited Rocky Ridge in Mansfield, Missouri. I did the tour and I saw (almost) everything from Laura’s home. I was deeply impressed. However, I now realise that I only saw the ground floor of Laura’s beautiful home. In all the pictures you can clearly see that there is an upstairs. I had the possibility to take a glimpse of the upstairs white room, but further I can’t find any information about the upstairs. How many rooms where there?
At page 42 in Laura’s Album is a picture of the house under construction. You can see that there is a big porch upstairs with many windows. This picture, from this side of the house, is very rare. I never have seen the porch before. Even when I visited the site, I did not take a good look at this side of the house, which I still regret.
Maybe you can explain to me what is or was at the upstairs porch. And what is in the other rooms upstairs? What did Almanzo and Laura use those rooms for? Or did only Rose use those rooms when she lived in the house in Mansfield?
Did you ever go upstairs together with Leslie Kelly to make pictures?
I would be very interested to see such pictures.

My last question is about a virtual tour of the inside of the house at Rocky Ridge Farm. Is there a posibility to make a virtual tour accessible via internet, so people all over the world, who can not afford to make the trip, can visit the house of the beloved writer Laura Ingalls Wilder?....."
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:38

En dit was het antwoord van William Anderson:

".......Rose was not always careful about giving dates and facts about herself or her family. I believe she thought the the "essence" of an experience was more important than than the exact fact.
Her photo could not have been taken at the date she gives, because she was not in Spring Valley at the time. The photo bears the stamp of the S V photographer. This fixes the approximate date, while the Wilders were living there with Almanzo's parents.

It is proven, thru research into the school records still existing, that Laura was not quite so young as portrayed when she first taught. Again, I believe that Rose was so desperate to rouse up "lazy" Americans, and show that HER family could do amaziong and taxing things, that she stretched the truth in her books and her mother's. She felt that this would inspire readers to be more self sufficient and embrace a work ethic.

To me, the "essence" of the matter is that Laura did teach when very young, and it was a very difficult experience. But I do not believe that she was 15 when she started. Hence, the conflict between the document you cite.

In the farmhouse, the long window-ed area is called the sleeping porch. This was Rose's bedroom-office. There is a similar long room, over the dining room, which was a wide hallway. It seemed to be used for storage or an extra bed if needed. At the head of the stairway is an official guest bedroom. Sometimes the Wilder Home, at a special event, shows this room. Our problem is visitor safety, and the somewhat dangerous stairway. The guest room is the only one which has been restored. The other two are used for storage and utility. I wish we could also restore them.

The Wilder Home is revising its website. I will mention your good idea about a virtual tour. Thanks for suggesting it......."
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:40

Mijn korte samenvatting van het boek:

Een prachtig boek van William Anderson. Goede tekst en heel veel foto’s en documenten. Erg mooi, een ware aanvulling op een grote verzameling.
De tekst is eenvoudig, maar is het hele verhaal over de familie Ingalls. Tevens worden ook de grootouders besproken. De tekst is eenvoudig en prettig te lezen, hij is erg chronologisch en compleet.
De foto’s zijn zeer mooi en duidelijk. Foto’s van teksten en briefjes zijn goed te lezen en in originele handschriften. Er zitten een paar heel bijzondere foto’s tussen. Onbekende foto’s van Laura op verschillende leeftijden, een mooie foto van de bouw van het huis op Rocky Ridge, met de bovenverandaramen er op. En nog wat oude foto’s van Rocky Ridge. Ook foto’s van Rose en Almanzo. Het boek is echt erg mooi.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:52

Hoera!!!! Ik heb het wel nog terug kunnen vinden op het Net wat hier allemaal voorheen moest staan. Ik ga het proberen te copieren en plakken, zodat de originele tekst er weer is.

Van 10 maart 2012:

Dit boek is geschreven door William Anderson.
Het is een prachtig boek! Een ware aanvulling op mijn verzameling. Dit boek is te vergelijken met Laura Ingalls Wilder Country. Het staat vol met foto's en informatie. Laura Ingalls Wilder Country laat meer zien van de musea en landschappen, terwijl Laura's Album meer over het leven van Laura zelf gaat.

Er wordt behandeld vanaf voor Laura's geboorte, dus al vanaf haar grootouders tot aan haar dood. Er wordt vertelt in periode's van 10 jaar. vanaf 1850 tot 1957.
De tekst is eenvoudig en goed te lezen. Het zijn steeds korte paragrafen die een stukje vertellen. Het leest erg prettig.
De foto's en copien van officiele stukken zijn zeer mooi en duidelijk. Handgeschreven stukken zijn goed te lezen.
Er staan veel bijschriften bij de foto's, en soms is niet heel duidelijk waar het bijschrift nu precies naar verwijst.
Het boek staat vol informatie, ook nieuwe informatie.
Ik heb een paar foutjes ontdekt in het boek. Zo staat bij de kinderfoto van Rose dat ze bijna 4 jaar is, terwijl bijvoorbeeld in Onderweg heel duidelijk staat dat de foto is genomen toen Rose 2 jaar en 4 maanden was. De andere fout is dat het originele teachers-certificaat is opgenomen waarop duidelijk de datum van 10 december 1883 te zien is. In het bijschrift staat dat laura bijna 16 jaar was toen ze het kreeg, terwijl in 1883 Laura toch echt al 16 jaar was en bijna 17 jaar werd.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:54

Van 10 maart 2012:

Bijzondere foto's uit het boek:

- De eerst foto waarop Laura op een tak zit te schommelen. Ik vind dit een prachtige hele lieve foto.
- de bladzijde met de familie-gegevens van Lansford en Laura Ingalls. Ik wist niet dat tussen Peter Ingalls en Charles Ingalls een klein kindje is geboren. Het kindje heeft geen naam gekregen en wordt aangeduid als "our babe".
- een opstel van Ma als kind over de oceaan.
- een jonge foto van Pa en Ma.
- tekeningen die Pa gemaakt zou hebben voor de meisjes om ze te vermaken.
- het originele naamkaartje van Laura
- Laura's opstel "ambitie".
- Een door Laura gemaakt schilderij om Grace een voorstelling te geven van een huis in een bos.
- foto's van Almanzo, Perley en Royal
- Dat Laura een boek kreeg van Almanzo tijdens hun verlovingstijd. Dat boek heette "Mother, home & Haven".
- Een mooie foto van het huis in Mansfield, waarop je goed kunt zien dat het behoorlijk groot was.
- Een brief van Mary, geschreven in haar bijzondere handschrift.
- Een foto van Grace en haar man in de sneeuw.
- Een foto van Almanzo en Perley op ezels tijdens een rit op Rocky Ridge.
- Foto's van het huis op Rocky Ridge, ook van de bouw en vanaf een minder vaak gefotografeerde kant.
- Een foto van Rose die ik nog nooit gezien had
- Een hele mooie foto van Almanzo met een Morgan-paard
- Foto's van Rose tijdens haar reizen
- Foto's van Laura en Almanzo tijdens hun latere reizen
- Een foto van Laura die in haar auto stapt, op latere leeftijd
- een foto van Laura in 1954, gezien vanaf de zijkant
- Een mooie foto van het huis van Rose in Connecticut
- Een foto van Laura op Rocky Ridge bij een boom
- het originele telegram dat Laura stuurde naar Harper&Brothers na de nieuwe publicatie met tekeningen van Garth Williams
- Nogmaals foto's uit 1954 waarin Laura rondloopt op Rocky Ridge.
- Laura's testament voor Rose, geopend na haar dood.

En verder zijn er nog heel veel meer plaatjes, briefjes en foto's. Het is gewoon een heel bijzonder boek.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:56

Door Juud: 10 maart 2012:
Ik vind dit ook een heel mooi boek met veel informatie, met name over alle verschillende spulletjes, documenten en foto's die hier zijn gefotografeerd. De hoofdtekst bevatte naar mijn idee veel informatie die ik in andere biografieën al heb gelezen, op enkele kleine details na. Het las echter wel heel prettig en het was inderdaad allemaal heel goed opgebouwd.
Het meest interessante van het boek vond ik echter alle spulletjes, kaartjes, brieven, documenten en foto's die erin zijn opgenomen, inclusief uitleg. Heel veel dingen die voorbijkwamen had ik nog nooit eerder ergens gezien. Ik neem aan dat veel van die spulletjes je ook wel in de musea kunt bewonderen, maar daar ben ik uiteraard nog nooit geweest. Ook al die documenten en brieven vond ik interessant: het was echt mooi om al die handschriften te zien, en te weten dat ze het echt allemaal zelf geschreven hebben. Het was ook allemaal goed te lezen vond ik. Ook zaten er heel veel foto's tussen die ik nog nooit eerder had gezien.
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 24-05-2012 20:57

Mieke: 10 maart 2012:

Toch kan ik me niet herinneren dat veel te zien is in musea. Het is dan ook weer zoveel, dat er toch veel langs je af gaat.
Ik vond het erg leuk om te lezen dat laura al vanaf ongeveer 1880 kleine reclame-kaartjes spaarde met mooie, kleurige plaatjes.
Ook vond ik het leuk om te lezen dat de kinderen van het gezin van Charles en Caroline Ingalls en Peter en Eliza Ingalls zoveel op elkaar leken, dat ze vaak werden aangezien voor broertjes en zusjes in plaats van als neefjes en nichtjes.
Het waren dan ook dubbele neefjes en nichtjes, omdat Charles en Peter broers waren en Caroline en Eliza zusjes.

Vooral op het eind wordt ingegaan op de normale manier van leven die Laura en Almanzo hadden in Mansfield.
Afbeelding

Plaats reactie