Grace Ingalls' dagboek/The story of the Ingalls

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Grace Ingalls' dagboek/The story of the Ingalls

Bericht door Halfpint » 15-04-2013 18:48

Kennen jullie dit boekje: The story of the Ingalls?
Afbeelding
Dit boekje mocht ik van Mieke lenen, want ik heb er zelf alleen maar een uittreksel van. Het is fijn om het boekje nu even in het geheel te mogen lezen.
Het verhaal over de Ingalls familie bood mij niets nieuws, maar waar ik heel blij mee ben, is dat er aan het eind van het boekje iets is opgenomen waar ik helemaal nog nooit iets van had gezien:

Het dagboek van Grace Ingalls.

Grace Ingalls was 9 jaar oud toen ze aan een dagboek begon. Ze schreef maar heel sporadisch en ze gebruikte een schrift.
Het beslaat de jaren 1887-1893.
Op het moment dat ze begon woonde de familie op hun boerderij nabij de Smet.
Het dagboek vertelt over de verhuizing van de boerderij naar de Derde straat en dient bijna als een vervolg op de Kleine Huis boeken, want het bevat ook verhalen over vrienden en voorvalletjes van de familie of vrienden.
Om de originaliteit van het dagoek te bewaren is het precies zo gedrukt als dat Grace het heeft geschreven. (Even een aantekening van Halfpint- Grace had dus foutjes gemaakt en die zal ik hier dus ook maken, maar denk nu niet dat ik dus die fouten heb gemaakt, he?)
Toen Carrie in 1939 bij Grace op bezoek was, hadden de twee zussen veel plezier tijdens het herlezen van het dagboek. Heerlijk die nostalie!
Toen Grace 2 jaar later stierf, verzamelde Carrie alle dingen die haar aan haar familie herinnerden en nam dit mee naar haar huis in Keystone.
Het dagboek werd tussen de papieren van Carrie's stiefdochter, Mary, herontdekt, nadat zij in 1969 was gestorven.
Het is voor de eerste keer in het boekje "The story of the Ingalls" gepubliceerd. (Ik zal met ingang van morgen elke dag 1 dag behandelen).
Afbeelding

Mieke
Berichten: 695
Lid geworden op: 30-08-2011 21:54

Bericht door Mieke » 15-04-2013 18:53

Ja! HaHa, je hebt het van mij geleend. Interessant boekje he?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 15-04-2013 19:26

Ja, maar jullie moeten even het verhaaltje wat erbij hoort lezen. :wink:
Want het gaat even niet echt over dit boekje.
Ik verwijder jullie berichtjes morgen dus, hoor.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2013 19:31

Halfpint schreef:Ja, maar jullie moeten even het verhaaltje wat erbij hoort lezen. :wink:
Want het gaat even niet echt over dit boekje.
Ik verwijder jullie berichtjes morgen dus, hoor.
Niet echt over dit boekje?
Je bedoelt dat je het alleen over dat stukje van Grace wilt hebben?
Joh, laat het hele topic staan, is leuk, misschien kennen nog wel meer mensen dit boekje.
Ik meen dat het al in 1971 is uitgegeven.
Ik heb het nooit zelf gehad, maar wel gelezen, in een tijd dat mijn Engels heel wat minder soepel was dan nu. Ik ben benieuwd of ik nog alles weet of dat er een verassing tussenzit van een lang vergeten herinnering. :D

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 15-04-2013 19:35

Nee Rose, je begrijpt me verkeerd. Ik ga het niet over het boek zelf hebben (ik heb geen zin om nog een boek te moeten vertalen :P ), maar over het dagboek van Grace.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2013 20:03

Klinkt heel interessant! Is het niet meer in druk?

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 15-04-2013 20:55

Volgens Mieke niet nee, want toen ik zei dat ik dit boekje ook wilde kopen, zei zij dat het heel goedkoop was geweest, maar nu niet meer te verkrijgen.
Bof ik dus even dat ik het nu van haar mag lezen. :lol:
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2013 22:27

Halfpint schreef:Volgens Mieke niet nee, want toen ik zei dat ik dit boekje ook wilde kopen, zei zij dat het heel goedkoop was geweest, maar nu niet meer te verkrijgen.
Bof ik dus even dat ik het nu van haar mag lezen. :lol:
Volgens mij staat hij zowel op amazon als op bookdepository. :wink:

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 16-04-2013 11:48

Oh, is that so? :wink:
Ja, het is inderdaad in 1971 uitgegeven, maar ik heb er nu een uit 1993. In het voorwoord zegt de schrijver, William Anderson, namelijkd dat er in de afgelopen 22 jaar zoveel nieuwe gegevens zijn bijgekomen, dat daarom het boekje dus herzien is.
Het is maar een dun boekje, het biedt mij geen nieuwe feiten (wel een paar nieuwe foto's,), dus als ik Grace's dagboek hier heb geplaatst, zijn jullie ook weer bij en verder hoef ik dit boekje niet hoor.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 16-04-2013 12:47

Goed, ik ga nu beginnen me het dagboek van Grace (ik schrijf het dus zoals zij het schreef, dus inclusief fouten etc.- dat jullie niet denken dat ik mijn nederlands niet beheers :wink: - en als je dit tekentje * ziet, volgt er onderaan even een uitleg):

12 januari 1887, Dinsdag 1887
Nicht en neef Ella en Lee kwamen van daag met hun baby Earl, zij kwamen met een huifkar en en kachel. Ik vind Earl nog maar klein. Hij begint net te praten en zegt al les na wat jij zegt. Hij vindt Laura's baby heel lief en dat vind ik ook. Sij logeerden twee weken bij ons en gingen toen weer weg. Laura heeft een baby en het begint net te lachen. Het is acht weken oud, haar naam is Roos. Oja neef Peter kwam ook met mijn nicht en neef mee. en logeert hier nu.

* Ella Ingalls Whiting was een dochter van Peter (broer van pa) en Eliza Ingalls (zus va ma) en dus een volle nicht van Grace.
** Peter Ingalls is de zoon van Peter en Eliza Ingalls en dus een volle neef.
Afbeelding

Plaats reactie