Grace Ingalls' dagboek/The story of the Ingalls

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Gast

Bericht door Gast » 16-04-2013 12:59

Leuk dat ook het dagboekje van Grace is uitgegeven... En wat een schattige taalfoutjes maakte ze... :)

Gast

Bericht door Gast » 16-04-2013 13:14

Wat schattig en wat leuk om te bedenken dat Grace dit echt geschreven heeft toen ze 9 jaar oud was.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 17-04-2013 17:09

29 januari Zaterdag
We hebben een schneeuwstrom van daag, ik ben blij dat het geen schooldag is. Ik ben in de kamer van juffrouw Masters* nu, en ik ben blij.

*juffrouw G. Elgetha Masters, die later de moeder van Aubrey Sherwood wordt (een buurjongetje).
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 18-04-2013 14:45

9 Februari Woensdag
Vandaag is het erg warm, alleen waait er een harde wind vanuit het zuiden, het is aan het dooien.
Ik ben al een week niet meer naar school geweest, maar Carrie wel, ze logeerde bij mevr. Masters*, ging overdag naar school en paste 's afonds op de kinderen, wanneer mevr. naar een voorstelling ging, carrie ging daar zaterdag heen voor 10 cent. Gisteren kwamen meneer en mevrouw Boast op bezoek, samen met mevr. Collins en haar zoon meneer George Collins en meneer Frank Peck. We hadden heel veel plezier en na het eten speelde meneer Collins op de viool en op zijn mondharmonica, toen hij ophield speelden Carrie en ik op het orgel sij gingen s' afonds weer naar huis. Pa is nu hulpsheriff hij ging vanmorgen naar de stad voor meneer Fieldby's paarden en slee. Meneer Fieldby's is de stad uit om de een of andere reden.

* Waarschijnlijk mevr. george Masters (die toen samen met haar man en baby tijdens de lange winter bij de Ingalls' logeerde en waar haar man niet wilde helpen, 1880/1881).
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 18-04-2013 17:35

Ïk vind toch dat Grace al goed kon schrijven hoor...

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 19-04-2013 08:07

Zondag 20 maart
Vandaag sneeuwt het en het waait maar het is warm. een poosje terug was de sneeuw al bijna helemaal verdwenen. maar nu ligt er weer heel veel. Laura was hier verleden week en ze had Rose een kort jurkje aangedaan, Rose is nu een dikke baby maar zo lief. we hebben bijna de hele week school gehad, als je niet komt verlies je de helft van de vakantie. Ik ga graag naar school. we hebben een nieuw schoolvak het is Psysiology.we hebben de dingen in ons schrift moeten sgrijven. Afgelopen donderdag gingen Carrie en nog elluf meisjes uit en er werd een foto van hullie gemaakt meester Owen was er ook bij. Terwijl zij uit waren ging ik naar Carrie Risedorph ze had drei poppen en ik mocht met de grotste spelen. we hadden heel veel plezier.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 20-04-2013 19:24

26 maart 1887 Zaterdag
Vandaag is het best koud maar alle sneeuw is verdwenen. Laura is hier al twee weken niet geweest maar wij ook niet daaro. Pa is al een hele poos ziek we lieten de dokter komen en nu is hij weer beter. Gisteren was het Voordrachtendag we gingen allemaal naar meester Owens klas. Toen Annie Wright sprak zag ze er heel mooi uit ze was poesje Wilg en ze was zo verkleed dat ze er op leek. Leana Sturgeons beurt ging over een muisje, ze praatte eerst heel zacht maar aan het eind sprak ze heel luid en gooide haar armen met een schreeuw omhoog, een klein jongetje die voorin zat sprong overeind hij was zo geschrokken, een van meester Owens leerlingen droeg een versje voor over "Een oude vrouw die in een schoen woonde" @. Er was een dialoog waarbij een zwarte vrouw was dat was Neavan Whaley het stuk heette "the Ierse liefdesbrief" en er was heel veel andere leuke stukken.

@ Dit is een verhaaltje van Beatrix Potter en het gaat over een vrouwtjesmuis die in een schoen woont en op een gegeven moment wel 10 baby muisjes krijgt. Waar moet ze ze allemaal laten?
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 21-04-2013 23:33

4 Mei 1887
Vandaag is het warm maar de wind waait. Ik ben al drie dagen niet naar school geweest want ik heb keelpijn. Mary kwam de 28e April thuis. Ze miste de trein in M * en moest toen de hele nacht daaro blijven. ze was heel moe toen ze thuiskwam maar is nu weer in orde. Laura kwam even langs van daag maar kwam niet van het rijtuig. We hadden een storm hier en blies de wagenbak van de wagen af en brak het in vele stukken.

* M wordt niet nader genoemd, maar gezien de route die Mary van Vinton/Iowa naar de Smet/Z-Dakota moest afleggen, kan het Minneapolis zijn geweest of Mitchell.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 12:11

wat leuk om te lezen! Opvallend dat ze zo nauwkeurig bijhoud wanneer en hoe vaak Laura langs komt. En een jong zusje, die graag haar zussen op bezoek heeft.

Gast

Bericht door Gast » 22-04-2013 13:15

Ja, ik vind het een 'wijs' dagboekje voor zo'n kleine meid!! Leuk om te lezen... Je kunt idd door dit dagboekje echt wel zien dat het echt en hecht gezin was... Zoals ze schrijft over Mary en Laura... Je kunt dan toch merken dat ze haar zussen miste als ze er niet waren!

Plaats reactie