Grace Ingalls' dagboek/The story of the Ingalls

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 22-04-2013 20:18

23 Juli donderdag
Het blijft maar regenen we zijn ook de kleder ingegaan, de wilken zagen er nl. zo vreemd uit. Ik was 23 mei jarig. Ik kreeg de mooiste vaas die ik ooit gezien heb, hij was goudkleurig. daarna kreeg ik een verjaardagstaart. hij was berijpt en had citroendruppels aan de bovenkant. Wij hadden zaterdagavond de 18e een expositie hier in de hal. We gingen zaterdag overdag oefenen. Hemeltjelief, wat hadden wij een lool Carrie moest een gedicht voordragen, Dolly Dutton en het huis dat jack bouwde waren zo luek.
George Wilmerth was dat ook. Op vier Juli ging ik naar de stad en kreeg heel veel lekkere dingen te eten. de grote meisjes hadden een limonadekraampje, het geld was bestemd voor een kerkorgel. We hebben twee nieuw leerkrachten. Meester Gleason en juffrouw Dawley. Afgelopen zondag ging Manly naar Charley Lampsons en zijn schuur en hooiberg brandde af, heel veel mensen uit de stad gingen erheen. Mevrouw Eliott zag de jongens de heuvel afrennen, elkaar bij de jaspanden vasthoudend, toen zag ze het vuur.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 24-04-2013 12:05

opvallend dat zij Almalzo ook Manly noemt. ik dacht dat alleen Laura dat deed.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 24-04-2013 17:49

(Ik denk dat de hele familie van Laura hem Manly noemde.)

Donderdag 1 September 1887.
Van daag is het warm maar het heeft de hele week geregend, dus pa kon niet hooien. We hebben heel veel lol gehad tijdens het pruimen eten maar hebben nu nog maar 1 pruimenboom over. Peter kwam zondag langs en hielp ons met het opeten. Er komt hier een show en zij zullen er heel veel dieren bij hebben. Mary en ik leren geschiedenis we zijn nu bij de holland collines *. School gaat over een week weer beginnen, en ik heb een nieuwe jurk. Pa heeft een nieuwe indiaanse poney, maar hij is net zo groot als peit, zjn naam is jim, hij is niet om mee te wreken alleen maar om mee te rijden.

* de Hollandse kolonies
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 25-04-2013 07:25

Zaterdag 9 Oktober, 1887.
De bladeren worden geel Ik ben nu al drie weken naar school geweest we hebben een nieuwe bovenmeester en leraar. Meneer Gleason is de bovenmeester hij is erg aardig, hij heeft een vrouw en baby. Pa is aan een huis begonnen dus we zullen van de winter in de stad wonen. Jim heeft de dassel (=dissel) van pa's rijtuig gebroken dus ruilt pa hem nu om voor een andere pony. Het is een kleintje met lange manen en staart.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 25-04-2013 11:00

Erg leuk om die stukjes uit haar dagboekje te lezen...

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 26-04-2013 14:30

Maandag. 5 Maart. 1888
Vandaag is het warm maar het ijs is nog niet gesmolten.
We wonen nu in de stad in een niet zo erg groot huis maar boter dan de hut. Het heeft twee kamers beneden en 1 boven We kwamen heir de avond voor Kerstmis wonen en dat was de enige plezierige dag die we sinds die tijd hadden. Ik ben de gehele winter naar school geweest en ik zit nog steeds bij juffrouw Masters in de klas Ik leer rekenen, lezen, spellen, aardrijkskunde en taal. Ons klaslokaal ziet er erg leuk uit. Er zijn zes ramen, vier ramen hebben donkerbruine gordijnen of schermen, de stoelen en tafels zijn geferfd in roze of donkerbruine ferf en er past 1 leerling in, het lokaal hangen schilderijen sommige met een lijst er omheen en sommige niet. Ik vind juffrouw Masters steeds aardiger. Laura en Manly waren ziek ze hadden difteritus en zijn nu aan het herstellen dus logeert Rose hier. Ze is het leukste meisje van de hele wereld. Ze kan al heel veel woorden zeggen zoals oma en opa en boter en brood en beschuit.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 27-04-2013 08:21

13 April 1888
Het is een poos geleden sinds ik voor het laatst geschreven heb, want het is nu lente en het is een erg natte lente. We hebben een storm kalender en er is bijne elke dag een storm op gezet. Ik ben een week niet naar school geweest, want ik had roodvonk maar niemand wist dit behalve wij.
De school was gesloten want er heerst difteritus in de stad een klein jongetje is eraan gestorven. Juffrouw Masters nam van deze gelegenheid gebruik en ging naar meneer Sherwood* en trouwde met hem. Juffrouw Masters is veel groter dan hij dus ze zullen er met zijn twietjes wel raar uitzien. Rose kan al heel goed lopen nu ze is net zo dik als dat ze lang is.
Carrie maakte twee wiegjens van eierschalen en gaf er een aan Rose en een aan Fay Baker. Fay is een schattig klein meisje ze woont in oom Toms** huis.

* Carter P. Sherwood van de De Smet krant.
** Thomas Quiner (jongste broer van ma) bezat een huis naast het huis van de Ingalls' in de Derde Straat. Het huis was door Charles Ingalls in 1885 voor zijn zwager gebouwd.



(Ik doe er vandaag twee, want morgen zal ik hier geen tijd voor hebben, boffen jullie even. :wink: )

5 Mei Zaterdag 1888.
Ik zit nu in de klas van juffrouw Dawley en ik vind haar veel aardiger dan mevrouw Sherwood. Jessie Robinson is nu bij ons in de kost en we heel veel lol. Op een keer verstopten we mijn oude lappenpop in Carries bed maar we sliepen al voordat zij naar bed kwam dus we heben er helemaal geen lol om gehad.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-04-2013 21:31

wat een leuke van 5 mei. Echt het gewone meiden gedoe en de terleurstelling dat de voorpret leuker was als de actie zelf! :D

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 29-04-2013 20:02

8 April 1889 Maandag
We hebben vandaag een stortbui de eerste van het seizoen. Het is bijna een jaar geleden dat ik voor het laatst in dit boek heb geschreven en zit nog steeds bij juffrouw Dawley in de klas. Verleden week stormde het heel hard, de stof was zo dik dat we de huizen aan de andere kant van de straat amper onden zien. We hadden een prairiebrand en een boel veel mensen werden uitgebrand en sommigen zijn levend verbrand. Ik vind juffrouw Dawley de aardigste van alle leekrachten.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 30-04-2013 17:31

Dinsdag 27 Augustus 1889.
Er is heel veel gebeurd sinds ik voor het laatst in dit boek schreef. Laura's kleine babyzoontje nog maar een maand oud is een poosje geleden gestorven, hij leek sprekend op Manly. Rose zal aankomend december 3 jaar worden ze is groot voor haar leeftijd met haar als van goud en grote blauwe ogen. Afgelopen vrijdag is Manly's huis in brand gevlogen en tot de grond afgebrand. De meubels in de voor kamer en in de slaap kamer en de provisiekamer werden gered maar niets uit de keuken waar het vuur begon. Laura had juist het vuur in de kachel aangemaakt ging naar een andere kamer en sloot de deur zodat ze kon vegen toen ze opschrok van het geluid van de brand en toen ze de dur open deed zag ze dat het plafond en de keukenwand in brand stonden.......... er kwam al heel gauw hulp maar ze konden het huis niet meer redden en alleen maar een paar van hun oude kleren ze logeerden hier een poosje en gingen toen de huishouding doen bij meneer Sheldon een van hun buren en namen een hulpje mee. We weten niet wie onze klas gaat lesgeven. Florette Bonney was aangenomen maar ze veranderde van mening en is naar Yankton gegaan. Sam Small heeft hier een poosje les gegeven hij is een dunne lange man met een zwarte snor.
We hadden zes sprakers. Meneer Small, meneer Bain, meneer en mevrouw Evans en de "Texaanse Wervelstorm" een man met de naam Jordan en enkele anderen die niet noemenswaardig zijn. Ik vond het het fijnst om meneer en mevrouw Evans te horen. Mevrouw Evans kon erg mooi zingen. De "Texaanse Wervelstorm" was een neger, hij kon zich goed uitdrokken en gaf leuke illustraties. Sam Small was een goed spreker, ik vond zijn stem niet erg fijn. Hij herimmerde me aan meneer Lagrange.
Afbeelding

Plaats reactie