Grace Ingalls' dagboek/The story of the Ingalls

Alle andere boeken over Het Kleine Huis op de Prairie en Laura Ingalls Wilder
Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-05-2013 18:28

Tinkelbell schreef:Ik lees het telkens weer met plezier, deze kleine dagboekstukjes...
Maar helaas heb ik nog maar 8 dagen! :wink:
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 01-05-2013 18:59

Zondag 17 November 1889.
Van daag is het warm en zonnig. Laura was hier afgelopen zaterdag. Zij verwacht in de lente naar Spring Valley te gaan. Ik vind dat erg naar. Zij hebben een twee kamer hut gebouwd en wonen er nu in. We hebben nu een nieuwe lerares in de klas, haar naam is juffrouw Hilton. Ze is erg klein en draagt een bril. Mevrouw Drake heeft Herbert naar huis laten gaan met zijn tante, haar andere baby is de leukste baby die ik ooit gezien heb, hij kan uren doorbrengen zonder te huilen. Goed: Carrie werkt in de stad op het kantoor van de "Leader" (=krant) ze leert daar letterzetten ze verdient een dollar per week maar over een poosje gaat ze meer verdienen. O ja, we wonnen het verbod met heel veel stemmen. Noord-Dakota en Washiongton ook, Montana echter niet. Meneer Fielder komt over een dag of tee, om een verbodshandhavingsploeg te organiseren. (jongens, ik weet echt even niet wat Grace hier bedoelt, maar ik denk dat het over een wetsvoorstel gaat)
Mary Moody bleef hier een nachtje logeren en ging vnmiddag naar huis.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 02-05-2013 08:16

2 Januari 1890.
Dit is de tweede dag van het nieuwe jaar en de eerste keer dat ik weer schrijf. Het lijkt helemaal niet lang geleden dat ik voor de eerste keer 1889 opschreef en dacht dat het zo vreemd klonk. Wij waren van plan Nieuwjaarsdag met de Boasts te vieren, maar het zag er zo stormachtig uit dat we dat maar niet gedaan hebben. Met Kerst hadden we het heel gezellig. De Boasts kwamen hier en Manly's gezin. Ik kreeg een heel mooi boek het is Tenneson's Dora de boekomslag lijkt wel marmer. Oom Tom* stuurde Mary een witte zijden zakdoek en pa en ma kregen een foto van hun twee kinderen Helen en Lilian ze zien er allebei mooi uit. Carrie kreeg een speldenkussen. We zijn naar de kerstboom gaan kijken en zagen niets anders dan poppen. Carrie gaf me mijn boek en ik kan maar niet ontdekken hoeveel het gekost heeft maar daar kom ik nog wel achter.

*Tom Quiner, de jongste broer van ma.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 02-05-2013 12:13

Halfpint schreef:Zondag 17 November 1889.
...
O ja, we wonnen het verbod met heel veel stemmen. Noord-Dakota en Washiongton ook, Montana echter niet. Meneer Fielder komt over een dag of tee, om een verbodshandhavingsploeg te organiseren. (jongens, ik weet echt even niet wat Grace hier bedoelt, maar ik denk dat het over een wetsvoorstel gaat)
Het verbod van 1889, the prohibition, heeft te maken met een wetshandhaving mbt alcohol.
In die tijd mocht een winkel geen alcohol en voeding tegelijk verkopen.
Het was een soort voorloper (niet helemaal maar ongeveer) op de drooglegging waarbij alcoholregelgeving en gebruik helemaal aan banden werd gelegd.

Bijzonder om daar als jong meisje al zo mee bezig te zijn. Maar Pa was dan ook tegen alcohol en van beroep ook vredesrechter ed dus misschien toch wel logischer dan ik denk.

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 03-05-2013 21:24

(Goed gevonden van jou, zeg! Ik wist het echt even niet)

21 April 1890.
Van daag waait het hard, ik wou maar dat het ging regenen, het heeft al een hele poos niet meer geregend en de grond is droog als poeder. Laura vertrekt de eerste mei en dat is het al heel snel, ze gaan met de huifkar, en nemen hun vee mee. Het wordt hier al heel gauw zommer het is hier nu al lente, en Italianen en bedelaars waren hier een poosje geleden ook al 1 van hen kwam met een bruine beer een grote leljk kijkende bruteling voor 10 cent zou hij kunstjes doen, mevrouw Brunnell betaalde de helft en pa de ander. hij danste, draaide sprong en verder van alles. Terwijl de beer danste zong de man. Twee maanden geleden is Mary ziek geweest ze had de het Griep, dokter Hunter kwam. De school is dicht want we hebben een week vakantie. Meester Owen* is de vervelendste leraar, die er ooit geweest is. Minnie en ik moesten naar zijn klas omdat we gefluisterd hadden hij heeft niets gedaan alhoewel wij lol hadden.

* V.S.L.Owen, een van de allerbeste leraren uit De Smet.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-05-2013 00:19

18 Mei 1890.
Van daag is het zondag fo het regende de hele dag fo het waaide. We stonden op het punt om naar Laura te gaan maar het zag ernaar uit dat we een storm zouden krijgen dus gingen we niet. Ze gaan aanstaande dinsdag naar Minn., ze gaan met een huifkar en nemen het vee mee zij n Peter hebben hun kudde van 220 schapen aan de slars verkocht voor 500 dollar. Ze gaan in een huifkar Peter, Manly, Laura & Rose. Laura zal de reis gedeeltelijk op haar eigen mooie poney rijden. Het is een koude lente zelfs nu het eind mei is is het zo koud dat we de kachel in de voor kamer niet uit kunnen laten. De pruimenbomen staan allemaal in bloei je kunt ze al vanaf een halve mijl ruiken. Ik denk dat wij niet veel pruimen zullen krijgen, maar de andere mensen uit de stad wel. We hebben twintig acres van de boerderij aan Floyd verhuurd voor een dollar per acre, en zes aan Smith, een man die ten oosten van ons woont, voor dezelfde prijs. We hebben zo'n vreselijk zandstorm hier ze komen op als een regenbui en het waait en waait en waait, de hele tijd. alhoewel het in deze lente een beetje heeft geregend.
Afbeelding

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 06-05-2013 22:43

de 17e Augustus 1890.
Ik ben vanmorgen naar de kerk geweest en hoorde de dom. Trout preken. Ik mag hem hem niet zo. Laura is een poos geleden vertrokken ze zijn nuo in Spring Valley. Oh Carrie en ik zijn naar een picknick aan het Henrymeer geweest we gingen met het rijtuigje voor 3 personen we ginge druiven plukken de Drakes en de Franks waren de rest van het gezelschap we hadden twee ............ Joe Grey was de enige jongen hij haalde allemaal grapjes uit en we zongen de hele weg naar huis en we gingen niet eerder weg dan na half tien. Ik had sinds lange tijd veel plezier en we hadden de grootste lol.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 07-05-2013 14:12

Het blijft leuk die kleine stukjes, jammer dat je er bijna doorheen bent!!

Halfpint
Site Admin
Berichten: 3644
Lid geworden op: 13-04-2011 22:25

Bericht door Halfpint » 07-05-2013 20:03

DeSmet. 23 Juni-1891-Maandag.
Het is tien maanden geleden dat ik voor het laatst in dit heb geschreven en er is niets bijzonders in die tijd gebeurd alles gaat zijn gangetje.
De oogsten hier zijn jaar na jaar mislukt en zal hoogstwaarschijnlijk ook dit jaar. Carrie werkt nog steeds bij de krant in de stad. In de lente gaan we een nieuwe leraar krijgen meneer Shannon. Ik denk dat meneer Owen zal vertrekken. Heel veel leerlingen van onze school zijn op de laatste schooldag naar zijn huis gegaan en boden hem een verrassingspartijtje aan. We gaven hem een goud pen Sam Dwight presenteerde hem we hadden plezier. Op 23 Mei ben ik veertien geworden.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 08-05-2013 15:25

wat super leuk om te lezen.
Meneer Owen die heeft LAura toch ook gehad, ik dacht dat zij hem wel mocht.

Plaats reactie